- Menu podmiotowe
- ›
- SAMORZĄD
- ›
- RADA MIEJSKA
- ›
- RADA MIEJSKA
Kompetencje Rady Miejskiej
Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Liczba radnych uzależniona jest od liczby mieszkańców - w gminach do 50 000 mieszkańców w skład rady wchodzi 21 radnych.
Kadencja rady trwa 5 lata licząc od dnia wyboru. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących. Rada gminy z siedzibą w mieście położonym na terytorium tej gminy, nosi nazwę Rady Miejskiej.
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej jak raz na kwartał. Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym chyba, że ustawa stanowi inaczej.
Rada tworzy stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy. Szczególną rolę pełni komisja rewizyjna, której celem działania jest kontrola działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy (sołectw).
Kadencja rady trwa 5 lata licząc od dnia wyboru. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących. Rada gminy z siedzibą w mieście położonym na terytorium tej gminy, nosi nazwę Rady Miejskiej.
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej jak raz na kwartał. Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym chyba, że ustawa stanowi inaczej.
Rada tworzy stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy. Szczególną rolę pełni komisja rewizyjna, której celem działania jest kontrola działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy (sołectw).
Działalność rady jest jawna - ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania obejmuje w szczególności prawo mieszkańców do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady i jej komisji.
Artykuł 18. ustawy o samorządzie gminnym do właściwości rady oddaje wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady należy:
-
uchwalanie statutu gminy,
-
ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
-
powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta - na wniosek burmistrza,
-
uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
-
uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
uchwalanie programów gospodarczych,
-
ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych - sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
-
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
-określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
-emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,
-zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
-ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
-zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
-tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
-określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
-tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
-ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym, -
określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji oraz z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
-
podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych, a także wznoszenia pomników,
-
nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
-
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
-
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Rada nie może podejmować czynności, które należą do sfery wykonawczej
zgodnie z art. 169 Konstytucji RP
(podział organów gminy na stanowiące i wykonawcze).
zgodnie z art. 169 Konstytucji RP
(podział organów gminy na stanowiące i wykonawcze).
Opracowała: Beata Stępniowska